Pages

Tuesday, April 05, 2011

Allah lebih Mengetahui

Ketahuilah orang-orang yang selama ini terhijab dengan perkara yang telah ditakdirkan olehNya... sesungguhnya kau tidak menyedari apa yang telah kau katakan kerana hati kau terlalu buta untuk melihat hakikat yang tersembunyi. Bisikan-bisikan iblis telah merasuk keseluruh pembuluh darah kau kerana kau terlalu lupa akan janji-janjiNya.

Kau menyalahkan orang lain menzalimi diri kau, sedangkan kaulah yang menzalimi diri kau sendiri. Kau telah menelan racun-racun dusta dan kau juga telah memaksa orang lain menelan racun-racun dusta itu juga.

Sebanyak mana kau berkata-kata (fitnah), sebanyak itulah kau akan dihitung kelak. Sebanyak mana kau cuba menyembunyikan kebenaran... sebanyak itulah kebodohan kau akan kelihatan kelak.

Manusia yang angkuh, riak dan takbur. Kau menceritakan perihal orang lain untuk menutup kelemahan dan dosa-dosa yang kau sendiri pernah lakukan. Apakah kau masih tidak sedar, sesungguhnya Allah sedang memberi peringatan kepada kau yang sedang songsang hati?

Kau mengatakan yang kau cukup redha dengan ketentuan Allah terhadap diri kau... tapi hakikatnya, kau tidak memahami akan pengertian redha itu. Allah berfirman : "Wahai jiwa-jiwa yang tenang, kembalilah kamu ke jalan redha lagi diredhai." Jika hati kau sedang busuk dengan dendam dan amarah yang membabi buta.. maka kau bukanlah seorang yang mempunyai hati yang tenang.. Mustahil kau memiliki makna redha dan diredhai itu, selagi hati kau dipenuhi sampah-sampah.

Kau terlalu bongkak kerana kau merasakan yang kau akan selalu mendapat perkara yang lebih baik atas apa yang telah terjadi. Tanpa kau berfikir kenapa perkara itu terjadi ke atas diri kau sendiri dan tanpa kau sedar orang lain yang wajar mendapat perkara baik itu.

Hitung saja hari-hari, kebenaran hanya pada yang hak... dan pada yang salah, satu persatu hukumanNya akan mendatangi kau. Percayalah, doa orang-orang yang dizalimi itu akan dimakbulkan oleh Allah. Hanya tunggu dan lihat jika kau masih menzalimi kepada orang yang sedang tunduk dan sujud kepada DIA.

Maha Suci Allah... Dia yang menjadikan sesuatu itu tanpa dengan sia-sia.

No comments:

Post a Comment