Pages

Tuesday, April 05, 2011

sekadar pengetahuan cetek aku

Seni dan Islam. Dua perkataan yang terasing tapi mempunyai hubungan yang rapat. Perkataan seni berkait rapat dengan fahaman individu dan budaya masyarakat. Dalam seni, kononnya tidak ada kesalahan. Buatlah apa saja, tidak ada yang salah.. yang ada cumalah kelemahan yang 'mencacatkan'. Seni juga adalah kesan kreativiti individu dan juga pengaruh unsur budaya dalam masyarakat.

Islam pula bukanlah atau tidak samasekali berkait dengan kesan kreativiti atau pengaruh unsur budaya. Islam adalah agama fitrah, yang diwahyukan dari Allah kepada Muhammad saw. Islam tidak dengan sewenang-wenangnya buatlah apa saja, tidak ada yang salah.

Sudah wujud kontradiksi tegang di sini. Mana yang perlu diturut?

Dalam 1 konteks, Seni juga adalah cabang ilmu. Dan ilmu itu punya Pemilik Yang Hak. Idea dan kreatif yang tercetus untuk menghasilkan karya tersohor bukannya datangnya dari kita sendiri. Ia dari puncak Yang Maha Tinggi. Allah berfirman "Takkan gugur sehelai roma dari tubuh kamu melainkan dengan izin Aku" Boleh tiba masanya, hanya dengan sekelip mata sahaja kita bisa terencat akal dengan "Kun"Nya.

Mengapa insan seni terpilih memiliki bakat dan daya kreatif yang hebat? Tidak ada sebab lain melainkan hanyalah untuk tunduk, bersyukur dan memahami ilmu tu untuk 'mendekati' Pemilik kerajaan ilmu.

Firman Allah "Wahai orang-orang yang bertaqwa, bertaqwalah kamu dengan sebenar-benarnya taqwa. Dan janganlah sesekali kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam"

No comments:

Post a Comment