Pages

Thursday, April 28, 2011

kita terlalu mencintai dunia

setiap hari, kita lebih banyak bicarakan tentang warna, tentang berus, tentang ism, tentang teknik, tentang media, tentang pelukis idola atau reference kita, tentang tempat pameran kita yang kononnya dah dirancang untuk 3-4 tahun akan datang.. juga tentang artwork orang ni bagus dan tak bagusnya. selepas itu, kita tunjuk pandai nak ajar orang yang lebih pandai dari kita.. padahal kita sebenarnya terlalu naif atau cetek ilmu.

setiap hari kita banyak menulis blog.. berfacebook, menglike2 kawan kita, menaikkan status di wall tentang apa yang kita buat setiap saat. outing, mengambil gambar, mengedit gambar, kutuk-kutuk dave hill, koyagu dengan keinginan nak jadi photographer nat geo, mengupload gambar supaya orang lain memberi pandangan (padahal nak pujian).

setiap hari.. kita amat-amat mencintai dunia lebih dari kadarnya. sebanyak mana kita sentiasa jujur bertasbih dan bertahmid? sebanyak mana kita mengerti makna 'tunduk dan patuh'? sebanyak mana kita benar mengejar ilmu untuk bekal akan datang? sebanyak mana kita mengerti, apa kita pegang hari ini akan kita tinggalkan ia di esok hari? sebanyak mana kita menyampaikan hal yang benar?

setiap 5 waktu kita melafazkan : Allah Maha Besar sebasar-besarnya. Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya. Dan Maha Suci Allah siang dan malam. Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah diri kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah. Sesungguhnya, solatku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanyalah untuk Allah tuhan seru sekelian alam. Sekali-kali tidak aku menyekutukanNya. Dan demikian aku ditugaskan. Dan aku adalah dari golongan orang-orang muslim.

Dan diterjemahkan, Allah berfirman: Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam - Al An'am (162)


Ya Allah, ampunkan kejahilan hambamu ini, ampunkan dosa hambamu ini.. kembalikanlah aku ke jalan yang benar.

No comments:

Post a Comment