Pages

Tuesday, April 05, 2011

keseimbangan dalam ruang

terlalu kecil pemikiran kita,sentiasa cuba mencari keseimbangan dalam menghasilkan karya bagi mengelakkan situasi tension space tanpa kita memikirkan atau tidak pernah kita meghayati keseimbangan yang Allah SWT jadikan dalam aturan hidup kita.

aturan yang pertama.. adalah tikus mondok. spesis yang selalunya kita kaitkan dengan hal yang kotor jijik.. tanpa memikirkan mengapa spesis ini semakin membiak dan dapat dilihat hampir di merata tempat.. dan selalunya, kita seperti menyatakan spesis ini tidak wajar ada dan hidup..

nyatanya, tiap-tiap kejadian Allah itu tidak akan sia-sia. apabila sesuatu ruang (space) itu menjadi tension (penuh kotor) oleh tangan-tangan manusia yang tidak berakal waras.. maka, Allah mendatangkan spesis ini sebagai sebahagian unit pencuci.. untuk mengimbangi (balance) semula sesuatu ruang itu..

bodohnya kita, adalah kerana kita cuba memupuskan spesis yang sedikit sebanyak membantu kita.. antara lain, ia sebagai penyataan bahawa kita akan tahu tempat ini adalah kotor.. seperti kedai contohnya, apabila kita melihat terlalu banyak spesis itu, kita perlu membuat tafsiran bahawa kedai itu adalah kotor..

sekiranya kita tidak mahukan spesis yang kita anggapkan jijik kotor itu membiak dengan banyaknya. perkara yang wajar kita lakukan adalah membersihkan ruang itu dan bukannya dengan cubaan memupuskan spesis ini..

aturan yang kedua.. begitu jugak dengan si gagak hitam pemakan bangkai dan sisa.. apabila tikus2 tidak lagi dapat mengawal kerosakan dan kekotoran yang dilakukan oleh tangan-tangan kita sendiri. Maka Allah akan membuat aturan si gagak hitam yang boleh terbang membantu si tikus-tikus kurap ini.

No comments:

Post a Comment