Pages

Monday, June 06, 2011

hitam ibu warna

Yang berkata-kata.. minta perlindungan kepada Pemilik Mutlak kerajaan ilmu supaya kita tidak tersesat dalam berkata-kata.

Mudah saja untuk kita berkata-kata dan mudah saja untuk kita membina falsafah. Jangan terlupa, kata-kata dan falsafah adakalanya boleh menyimpang kita dari jalan yang lurus; Kononnya, hitam itu ibu warna. Alasan kamu mudah, apabila kita campurkan semua warna yang ada.. ia akan menjadi hitam. Ceteknya kita kan..

Persoalannya, bolehkah warna-warna yang kamu campurkan menjadi hitam itu diurai semula menjadi warna-warna yang asal? Tentunya tidak kan? Jadi, mana mungkin alasan yang terlalu mudah hendak diterima pakai..

Jadi, mengapa tidak kamu menggunakan saja warna hitam untuk dipalitkan di dada kanvas sebagai manifestasi kepelbagaian warna? Kan ke indah

---

Bagaimana dengan cahaya putih? Tahukan kamu yang cahaya putih itu boleh serakkan 7 warna pelangi? dan tahu tak kamu dengan 7 warna pelangi itu kamu boleh adunkan untuk dapatkan sebarang warna? serta tahu tak kamu, dari 7 warna yang terserak tadi.. ia boleh kembali putih? Kata mudah, 7 warna ni macam kod gitar... apa saja rentak atau melodi yang kamu mainkan, kamu mesti tahu kod yang sama. Jazz, celtic, rock, balada, keroncong atau sebagainya.. ia tetap dari knot yang sama. Atau ia macam matematik, sebanyak mana kamu menghitung ia tetap bernombor 0-9.. tiada nombor lain.

Ia adalah ASAS

---

Lihatlah penciptaanNya sebelum kamu rakus berkata-kata. Sudah Dia jadikan sesuatu itu untuk kita melihat dan merasa.. Bukan dengan mengolah mengikut padangan kita yang cetek.. Telah Dia jadikan hukum dan aturan alam ini untuk kita.. Jadi, lihat dan hayatilah selagi kita berada di sini.

---

No comments:

Post a Comment